Aktualności

Najświeższe informacje, wydarzenia, aktualności ze świata ITWL

ITWL na MSPO

Delegacja instytutu pod przewodnictwem Dyrektora dr. hab. inż. Mirosława Kowalskiego, prof. ITWL rozpoczęła wczoraj udział w Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego 2020. XXVIII edycja targów odbywa się w Kielcach w dniach 8-10.09.2020r.

 

W tym roku aż dwa rozwiązania prezentowane na stoisku ITWL zostały zgłoszone do nagrody Defender:

 

MUP - Rescue Pack
Pierwszym produktem, zgłoszonym do nagrody Defender 2020, jest MUP - Rescue Pack - ubiór morski przeznaczony dla członków załóg statków powietrznych wykonujących loty nad akwenami (pilotów, nawigatorów/techników pokładowych oraz ratowników). System opracowany został ze spółką Konfexim-2, polskim producentem skafandrów do nurkowania. MUP – Rescue Pack powstał jako następca morskiego ubioru pilota MUP-1 i MUP-1s, opracowanego przez ITWL pod koniec lat 1990.

Opracowano trzy wersje morskiego ubioru, spełniającego warunek trudnopalności, iskroodporności, antystatyczności, wodoszczelności i oddychalności. Każda z wersji morskiego ubioru ma dodatkowe wyposażenie, złożone z osobistej bielizny termoaktywnej, antystatycznej, trudnopalnej w wariancie zimowym i letnim, ocieplaczy trudnopalnych, antystatycznych w wariancie zimowym i letnim, butów taktyczno-ratowniczych, uprzęży asekuracyjnych, kamizelek taktycznych do przenoszenia akcesoriów, kamizelek szyjnych ratowniczych dwu-komorowych o wyporności 275N i 150 N. MUP - Rescue Pack są wykonane z tkaniny zasadniczej o ponadprzeciętnych właściwościach techniczno-funkcjonalnych względem innych tkanin, stosowanych w porównywalnych ubiorach morskich.

Konstrukcje MUP - Rescue Pack wyposażono w system przenoszenia oporządzenia MOLLE, umożliwiający doczepianie różnych kieszeni i akcesoriów w zależności od potrzeb użytkownika. Ponadto, kamizelka taktyczna jest sprzęgnięta systemem MOLLE z kamizelką szyjną ratowniczą oraz dodatkowo z uprzężą asekuracyjną, ultralekką i bardzo łatwą w zakładaniu. Natomiast buty ratownicze z podeszwą antystatyczną i olejoodporną, umożliwiają szybkie odprowadzanie wody oraz są łatwe w zapianiu dzięki systemowi Boa closure (ściąganie buta pokrętłem zamiast sznurówek).

 

E-NOSP

Kolejne innowacyjne rozwiązanie, które zostało zgłoszone do kieleckiego „Defendera” to „System zarządzania gotowością urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych z wykorzystaniem teletransmisji danych E-NOSP”, który powstał w kooperacji z Wojskowym Centralnym Biurem Konstrukcyjno-Technologicznym (WCBKT).

E-NOSP jest rozwiązaniem wspierającym zarządzanie dużymi zasobami wiedzy (Big Data) w aspekcie działalności logistycznej z wykorzystaniem środowiska sieciocentrycznego (Net-centric Logistics). Ma on również na celu maksymalizację wykorzystania dostępnych informacji w zakresie ich sprawności technicznej oraz lokalizacji. System E-NOSP jest zgodny z Priorytetowymi kierunkami badań w resorcie obrony narodowej oraz priorytetami technologicznymi NATO w zakresie „Analizy informacji i wsparcia w podejmowaniu decyzji w obszarze - Przetwarzanie i analiza dużych zbiorów danych (Big Data & Long Data Processing and Analysis)”.

System ma charakter innowacyjny, ponieważ bazuje na najnowszych rozwiązaniach metrologicznych, zdalnej transmisji danych pomiarowych i analizie numerycznej. Zbudowano go w oparciu o technologię J2EE oraz grafowe i relacyjne bazy danych. System wyposażony jest w moduł analityczny realizujący skomplikowane wieloparametryczne algorytmy decyzyjne oraz graficzny interfejs użytkownika wykorzystujący najnowsze standardy używane przy budowie współczesnych aplikacji internetowych. System został wdrożony do eksploatacji próbnej w Siłach Zbrojnych RP, ponieważ osiągnięto IX poziom gotowości technologii.

Produkowane przez WCBKT urządzenia NOSP technologicznie przygotowane są do doposażenia w modułowy system zdalnej diagnostyki i teletransmisji danych. Aktualnie systemem E-NOSP współpracuje pilotażowo z wytypowanymi urządzeniami. System posiada możliwość współpracy z większością urządzeń NOSP produkcji krajowej. Parametry techniczne tych urządzeń są gromadzone w centralnej bazie danych, poddawane eksperckiej analizie i dystrybuowane do innych systemów wspierających eksploatację oraz zarządzanie gotowością samolotów.

System umożliwia zdalne monitorowanie parametrów technicznych każdego urządzenia w czasie rzeczywistym podczas jego pracy. Ponadto urządzenia z WCBKT - LUZES V/D, LUZES V/N oraz LZE-6/M dostosowane są do zasilania samolotów F-35, F-16, M346, B737, G550 oraz wszystkich pozostałych samolotów i śmigłowców użytkowanych w Siłach Zbrojnych RP.

E-NOSP składa się z modułu zdalnej diagnostyki zamontowany na urządzeniu, modułu użytkownika bezpośredniej obsługi, modułu w systemie Samanta wspierający eksploatację urządzeń NOSP oraz system wspierający serwis urządzeń NOSP oparty na technologii rozszerzonej rzeczywistości

Ponadto na stoisku ITWL można w tym roku zobaczyć bezzałogowe statki powietrzne oraz technologię flar i kaset do ich odpalania (system obrony biernej statków powietrznych).


MW

Kontakt

ul. Księcia Bolesława 6
01-494 Warszawa, skryt. poczt. 96

Dane firmy

NIP 525-000-72-82

REGON 010401369

KRS 0000164795

Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie XIII Wydział Gospodarczy KRS

Prawa autorskie © 2019. INSTYTUT TECHNICZNY WOJSK LOTNICZYCH.
Za zawartość/treść serwisu odpowiada Rzecznik ITWL
Projekt i realizacja: Michał Parucki 
Kontakt z administratorem
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych
ul. Księcia Bolesława 6
01-494 Warszawa, skryt. poczt. 96
poczta@itwl.pl